perjantai 8. heinäkuuta 2016

Overwatchin ranked.

KAIKESSA pitää AINA kilpailla. Oli kyse sitten perunankuorinnasta, jättimäisen pyörivän juuston pakoonjuoksusta tai yleisurheilusta. Overwatchiin rantautui (joidenkin mukaan pitkällisen) odotuksen jälkeen kilpailullinen (en.competitive) pelimoodi, jossa pyritään vakavoitumaan hauskan pelin äärelle.


Kaikille vakavahenkiset tryhard-pelimuodot eivät ole mielekkäitä, eikä tarvitsekaan. Siksi ne usein erotellaan perus Quick playsta, ja niin on tehty myös Overwatchissa. Jos haluat pelata välillä vähän perseillen tai kokeillen uusia sankareita, on Quick play sinun paikkasi. Jos haluat konkreettisesti nähdä taitotasosi ja pelata vähän vakavammin, voi Competitive Play olla paikkasi.

No mikä into on pelata vakavasti jotain, joka on tarkoitettu hauskaksi ajanvietteeksi yksin ja yhdessä ystävien kanssa? En osaa vastata tuohon, itse haluan vain usein verrata omaa osaamistani muihin, vaikka joskus se onkin surullista seurattavaa. On kivaa, kun näen oman tasoni ja sen mahdollisen ja toivottavan kehittymisen. Taitotasot jakautuvat pelaajille Gaussin käyrän mukaisesti, joten esimerkiksi yli 80:n raten pelaajia on maailmassa alle 20, mutta silti se antaa peruspelaajille paljon mahdollisuuksia kehittyä ja nähdä kehityksensä raten vaihteluina. Tuon oman ratensa saa näkyviin vasta 10 placement peliä pelanneena, jotka määrittelevät niiden perusteella sen, mihin luokkaan kuulut.


NOH, sitten se mitä te odotitte (jos ette tajunneet sitä ensimmäisestä kuvasta katsoa). Pelasin nuo 10 peliä, joiden jälkeen saat ensimmäisen numeraalisen arvosanasi, ja minun rateni on 52. Olen siis hyvin perusjantteri näiden pelieni kanssa. Ja se passaa minulle ihan hyvin tässä vaiheessa. Ehkä jossain vaiheessa saan kohotettua arvoni vaikka 55:n, joka olisi jo hieno juttu!


Ratesi, sekä muille näkymätön MatchMakingRating (MMR) perustuu pitkälti voittoihisi ja häviöihisi, sillä...
"For better or for worse, we focused the design of the game on winning or losing as a team. OW is not a game where you ignore the map objectives and then look at your K/D ratio to determine how good you are. We want you to focus on winning or losing and as a result you do focus on winning or losing. We tried to make it so that losing isn’t the end of the world, but to a lot of people they expect to win far much more than they lose." - Jeff Kaplan, game director at Blizzard
Vastustajasi ja tiimijäsenesi ovat peleissä noin niinkuin suurinpiirtein samalla tasolla kuin sinä itse, ja voitot tai häviöt heiluttavat rateasi edestakaisin. Toki pelaajat valikoituvat mukaan myös pingin (eli Suomessa pelaava tuskin pelaa brazilialaista vastaan ihan heti) mukaan, ja jollain yksilöimättömällä tavalla myös omaan taitotasoosi. Mitä tuo taitotaso pitää sisällään, on ainakin minulle jäänyt arvoitukseksi. Etenkin Quick Playssa tiimit voivat koostua näiden asioiden lisäksi ihan jonotusajan lyhyenä pitämisen puolesta randomeista jonottajista. Siksi joskus vastaan saattaa tulla lvl 134 (levelit eivät tässä tapauksessa ole mitenkään yhteydessä taitoon vaan pelattuun aikaan) tyyppi, vaikka itse olet menossa vasta kolmannella kymmenelläsi. Competitive Playssa tätä ei pitäisi kuitenkaan tapahtua ainakaan näin suurella laajuudella, joten jonottamiseen voi varautua hieman pidemmällä ajalla kuin Quick Playssa.

 Eli toisinsanoen joskus käy näin:


Sitä onnistuu itse hyvin, mutta varsinaisesti MMR:n tai rankin kannalta se ei merkitse kuin häviävän pienen määrän, sillä Overwatch on ensimmäisenä ja viimeisenä TIIMIPELI. Jos et pelaa tiimissä, tiimisi voi hävitä ja se on ihan yhtälailla sinun kuin muidenkin vika. Turha ipistä.

JUST....JUST GAME ON!


 Oletteko jo saaneet itsellenne raten? Mitä mieltä olette muutenkaan tasojen haalimisista ja ranked-pelaamisesta?

2 kommenttia :

  1. Itseä harmittaa, että jostain syystä kun tuli tuo 100 levua täyteen niin tuntuu, että matchmaking alkoi heitttää pelkkiä perseilijöitä peleihin... Olen nyt muutaman päivän pelannut Quick Playtä siten että parhaimmillaan on ollut neljä Widowmakeria attackissä...

    Tahtoisin pelata Quick Playtä kun tosiaan tuo Ranked oli vähän liian hurjaa minulle, mutta minkäs teet kun ketään yli 100 levelistä ei enää kiinnosta pelata tosissaan Quickissä... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan noita perseilijöitä mielestäni nykyisin enemmän kuin tarpeeksi Quick Playssa. Noita snipereitä kun tuppaa olemaan AINA (kartasta tai pelimuodosta huolimatta) se kaksi, ja kerran itkin verta kun Road 66:n Attackissa minun lisäkseni meillä oli 5 Torbjörniä. Miksi oi miksi...? :D
      Ehkä Quick Playt pitää ottaa itsekin vähän perseilyn kannalta, vaikka toisaalta olisi kiva joskus pelata lyhyitäkin matseja ihan lähes tosissaan.

      Poista

Blogger Template by Clairvo